انواع روش های فرآوری سنگ

انواع روش های فرآوری سنگ

مقدمه

پس از استخراج سنگ ها از معادن، سنگ های ساختمانی باید مراحل فرآوری را در کارخانه ها طی کنند. پس از برش سنگ ها به ابعاد دلخواه، باید آن ها را از دستگاه های مخصوص عبور داد تا سطح آن ها یکنواخت شده و ابعاد سنگ نیز به صورت یکسان درآید، سپس سطح سنگ ها صیقل داده می شود. در نهایت سنگ را می توان مطابق با سفارش مشتریان، در ابعاد دلخواه برش داد. در فروشگاه سنگ تروارتن اصفهان شما عزیزان می توانید سنگ های ساختمانی را با ابعاد متفاوت سفارش دهید. در ادامه این مقاله درباره نحوه استخراج سنگ و راهکارهایی برای انتخاب صحیح معادن سنگ گفته شده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مراحل فرآوری سنگ ساختمانی

مراحل فرآوری سنگ ساختمانی

 

سنگ ها به صورت توده ای از سنگ های طبیعی در معادن وجود دارند. مهندسان و پیمانکاران هنگام استخراج سنگ ها باید معدن مناسب را با توجه به شرایط زیر انتخاب کنند:

1-در دسترس بودن سنگ سالم : معدنی را می توان برای استخراج سنگ های ساختمانی انتخاب کرد که بتوان از آن، سنگ هایی سالم و با کیفیت را تولید کرد. معادن انتخاب شده باید به گونه ای باشند که در طی چندین سال بتوان از آن ها استفاده کرد. کیفیت سنگ ها در معادن باید به صورت کاملا یکنواخت باشد.

استخراج سنگ های ساختمانی

2-فاصله از مناطق ساخت و ساز : استخراج از معادن معمولا به صورت یک عملیات تجاری است. معدن ها دور از منطقه ای که در آن فعالیت ساختمانی در حال انجام است، نباید باشند. در شرایطی که معادن دور از محل پروژه ها باشد، حمل و نقل سنگ از معدن تا محل های ساختمانی بسیار هزینه بر می باشد. از طرف دیگر معادن نباید خیلی نزدیک به شهر باشند، چون عملیات استخراج معادن پر از خطر است. این امر به ویژه در زمانی اهمیت زیادی پیدا می کند که از روش انفجار برای استخراج سنگ ها استفاده شود.

3-فاصله از جاده های اصلی : سنگ های استخراج شده از معادن باید به شهر و به محل پروژه های ساختمانی منتقل شوند. طبیعتا معادن باید در نزدیک جاده های منتهی به شهرها، قرار داشته باشند. در غیر این صورت بهتر است برای کاهش هزینه های حمل و نقل سنگ ها، جاده هایی در نزدیک آن ها ساخته شود.

4-در دسترس بودن آب و فضای تخلیه : در طی عملیات استخراج سنگ ها از معادن، نیروهای انسانی قابل توجهی به کار گرفته می شود. آب یکی از نیازهای مهم برای نیروهای کار است، از این جهت آب باید به مقدار کافی در نزدیک معادن وجود داشته باشد.

 عملیات استخراج معادن شامل شکستن انواع مختلف سنگ ها است، همه ی سنگ های استخراج شده برای پروژه های ساخت و ساز مفید نیستند. استخراج سنگ ها با ضایعات و یا زباله هایی همراه است که در طی عملیات استخراج در یک طرف معادن تخلیه می شوند. از این جهت فضای تخلیه مورد نیاز باید به راحتی در نزدیکی معادن در دسترس باشد.

6-سیستم زهکشی مناسب : آب های زیرزمینی و سطحی باید به سرعت تخلیه شوند. در محل معادن باید امکان زهکشی کافی نیز وجود داشته باشد.

شروع عملیات استخراج

پس از تعیین محل معدن برای استخراج سنگ ها با توجه به شرایطی که در بالا ذکر شد، عملیات استخراج شروع می شود:

1-انتخاب روش مناسب برای استخراج معادن : در حال حاضر استخراج معادن می تواند به روش دستی و یا به وسیله ماشین آلات انجام شود. برای شروع عملیات باید در ابتدا روش مناسب استخراج را انتخاب کنید. انتخاب روش استخراج معادن به اندازه معدن ها، ماهیت سنگ و تقاضا برای سنگ های ساختمانی بستگی دارد.

معادن سنگ

2-تهیه یک طرح : مطابق با روش انتخاب شده برای استخراج سنگ ها باید یک طرح برای استخراج آن ها نیز تهیه کرد. طرح انتخابی مشخص می کند که سنگ های طبیعی را از چه سمتی باید استخراج کرد، همچنین چگونگی پیشرفت پروژه نیز به طرح انتخابی بستگی دارد.

3-برداشتن بار اضافی : سطح بسترهای سنگ های طبیعی همیشه توسط مقداری از خاک پوشانده شده است. صرف نظر از روش های استخراج سنگ، این بار اضافی باید قبل از شروع استخراج سنگ ها، برداشته شود. همچنین باید برخی از سنگ های شل را در شیب ها برداشته شوند تا در عملیات های بعدی از بروز حوادث جدی جلوگیری شود.

روش های استخراج سنگ ها

برای استخراج سنگ مرمریت در اصفهان و انواع سنگ های ساختمانی دیگر از معادن، روش های مختلفی وجود دارد. به طور کلی برای استخراج آن ها اصولا معدنکاران به دو روش انفجار و یا بدون انفجار، سنگ ها را استخراج می کنند.

  • استخراج سنگ بدون انفجار

در استخراج سنگ ها بدون انفجار بلوک های سنگ ها توسط کارگران و با استفاده از ابزارهای دستی یا دستگاه های مخصوص از سطح معادن جدا می شوند. در این روش برای استخراج سنگ ها در هیچ مرحله ای از مواد منفجره استفاده نمی شود. برای استخراج در ابتدا پوشش های سست خاک روی سنگ برداشته شده و سطح سنگ پاک می شود. سپس به صورت سیستماتیک با برش کانال هایی به بلوک هایی با اندازه های دلخواه تقسیم بندی می شوند. سوراخ های ایجاد شده در معادن به صورت دستی و با استفاده از چکش توسط کارگران ماهر حفر می شوند. در معادن اصولا این سوراخ ها را توسط ماشین های خاصی به نام مته چکشی انجام می شود. در نهایت میله های آهنی بلند در سوراخ ها و شکاف های معادن وارد شده و سپس بلوک های سنگین از سطح معادن آزاد می شود.

استخراج سنگ ها

یکی از دیگر روش ها استفاده از این روش استخراج، استفاده از ماشین های بزرگی که دارای ابزارهای رفت و برگشتی هستند، است. این نوع ماشین آلات قادر هستند نیروهای محرکه را به راحتی ایجاد کنند. زمانی که به بلوک های بزرگ از سنگ های گران قیمت مانند مرمر و سنگ های آهک نیاز است، این روش مناسب است. یکی دیگر از روش های قدیمی استخراج معادن به وسیله گرمایش است. چنین فرآیندی منجر به انبساط لایه های بالایی و ترک خوردن و جدا شدن آن ها از لایه های زیرین می شود.

  • استخراج سنگ با انفجار

در این روش از مواد منفجره برای شکستن قطعات سنگ استفاده می شود. مطالعات نشان داده شده است که استخراج سنگ های گرانیت، کوارتزیت ها و ماسه سنگ ها به روش استخراج قبل بسیار هزینه بر و پر زحمت است. از این جهت می توان سنگ های ساختمانی را با استفاده از مواد منفجره به راحتی استخراج کرد، این روش از نظر اقتصادی به صرفه است. نیروهای ایجاد شده در اثر انفجار برای شکاف و شل کردن بلوک ها کافی است. افرادی که تجربه کافی دارند و آشنایی کامل با مواد منفجره دارند می توانند از این روش استفاده کنند.

انواع سنگ های ساختمانی پس از طی کردن مراحل بالا به کارخانه های مربوطه فرستاده شده و مراحلی را طی می کنند. در نهایت با ابعاد و سایزهای سفارشی در دسترس شما قرار می گیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت سنگ اصفهان می توانید به مجموعه آریز استون مراجعه کنید.

نتیجه گیری

با خواندن این مقاله اطلاعاتی درباره مراحل فرآوری سنگ ساختمانی و انواع روش های استخراج سنگ از معادن کسب کردید. مفهوم استخراج سنگ ها از معادن از زمان طلوع تمدن وجود داشته است، امروزه استخراج سنگ ها با تکنیک های مختلفی انجام می شود. استخراج معادن در تولید مصالح ساختمانی و سنگ های جامد و یا خرد شده، کمک می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.