فرق بین سنگ مرمر و مرمریت

فرق بین سنگ مرمر و مرمریت

فرق بین سنگ مرمر و مرمریت

بیشتر افراد ممکن است سنگ مرمر و مرمریت را یکی بدانند، در حالی که این دو نوع سنگ از لحاظ ساختاری با یکدیگر تفاوت های چشمگیری دارند. برای اینکه بتوانید تفاوت سنگ مرمر و مرمریت را تشخیص دهید باید ویژگی هر یک از این دو نوع سنگ را بدانید.

صنایع سنگ آریز استون که عرضه کننده سنگ مرمریت و تراورتن است اطلاعاتی درباره تفاوت این دو نوع سنگ خدمت شما دوستان عزیز ارائه می دهد، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ویژگی های سنگ مرمریت

سنگ مرمریت از تبلور مجدد سنگ آهک با گذر زمان و تحت فشار و حرارت زیاد به وجود می آید. کلسیت عنصر اصلی برای تشکیل سنگ مرمریت است، این نوع سنگ دارای کانی های دیگر مانند کوارتز، گرافیت، پریت و غیره است. به دلیل ناخالصی های موجود در سنگ مرمریت، این نوع سنگ دارای رنگ های متنوعی است. هر چقدر میزان ناخالصی موجود در سنگ کمتر باشد، سنگ مرمریت به رنگ سفید و روشن در می آید. ناخالصی کربن موجود در سنگ مرمریت باعث ایجاد رنگ مشکی در سنگ شده، از طرف دیگر وجود کلریت یا سلیکات در این نوع سنگ باعث ایجاد رنگ سبز در آن ها می شود. سنگ مرمریت دارای مقاومت بالا در برابر آتش و فرسایش است، این ویژگی باعث شده است از آن در صنعت ساختمانی زیاد استفاده شود. سنگ مرمریت از سختی زیاد و تخلخل کمی برخوردار است در نتیجه از آن در کف و پله ها زیاد استفاده می شود.

فرق بین سنگ مرمر و مرمریت

کاربرد سنگ مرمریت

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم از این سنگ برای کف پوش و پله ها استفاده می شود. امروزه با شناخت ویژگی های این نوع سنگ در آشپزخانه ها، تزیین دیوار، سرویس بهداشتی و غیره نیز استفاده می شود. از رنگ سیاه سنگ مرمریت برای هتل ها و ساختمان های لوکس نیز استفاده می شود، استفاده از این نوع سنگ های زیبایی محیط را چند برابر می کند.

سنگ مرمر چگونه تشکیل می شود

سنگ مرمر از سنگ آهک تحت اثر حرارت و فشار زیاد در پوسته زمین تشکیل شده است. این نیروها باعث تغییر در بافت سنگ آهک می شوند. مواد فسیل شده در سنگ آهک به همراه مواد معدنی، مجددا تبلور داده می شوند و دانه های بزرگ و درشت کلسیت را تشکیل می دهند. ناخالصی های موجود در سنگ آهک در حین تبلور مجدد بر ترکیب معدنی سنگ مرمر شکل گرفته تاثیر می گذارند. مواد معدنی ناشی از ناخالصی ها رنگ های متنوعی به سنگ مرمر می دهند، خالص ترین سنگ مرمر کلسیت سفید است. سنگ مرمر به راحتی به ورق هایی با اندازه یکسان تقسیم نمی شوند و باید آن ها را با دقت استخراج کرد. هنگام استفاده از مواد منفجره برای استخراج آنها، ممکن است سنگ خرد شود.

ویژگی های سنگ مرمر

سنگ مرمر قرن ها یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی جهان بوده است. این سنگ طبیعی زیبا و با دوام در همه جا از برخی از مشهورترین مجسمه های جهان گرفته تا میز آشپزخانه و حمام در خانه ها استفاده می شود. سنگ مرمر سنگی با ساختار بلوری محکم و دارای تخلخل جزئی است. سنگ مرمر با توجه به ساختار آن می تواند برای بهبود درخشش آن را صیقل داد و آن را تبدیل به یک سنگ معمول و جذاب برای کاربردهای ساختمانی کرد. محدودیت های سنگ مرمر، عمدتا هنگامی که تصفیه می شود، آن را کمتر دچار آسیب می کند. با این حال کربنات کلسیم موجود در سنگ مرمر به سرعت با عوامل اسیدی واکنش می دهد. کلریدها، سولفات ها و سایر ترکیبات شیمیایی با روش های مختلف روی سنگ مرمر تاثیر می گذارند. در نتیجه مشخص کردن نوع آلاینده هایی که باعث خراب شدن سنگ مرمر می شوند، یک امر ضروری است.

فرق بین سنگ مرمر و مرمریت

کاربرد سنگ های مرمر

سنگ مرمر کاربردهای بی شماری برای اهداف ساختاری و تزیینی دارند. آن ها برای مجسمه سازی در فضای باز، دیوارهای خارجی، پوشش کف، دکوراسیون، پله ها و روسازی ها استفاده می شوند. بیشتر بناهای تاریخی ماقبل تاریخ از سنگ مرمر ساخته شده اند. اگرچه هنگام خیس شدن  این نوع سنگ ها بسیار لغزنده می شوند اما ظاهری شیک و زیبا را ایجاد می کنند.

تفاوت سنگ مرمر و مرمریت

سنگ مرمر و سنگ مرمریت علاوه شباهت های زیادی که با یکدیگر دارند در مواردی با یکدگیر متفاوت هستند. در ادامه به چند مورد از فرق بین سنگ مرمر و مرمریت اشاره می کنیم.

  • تفاوت در جلاپذیری
  • تفاوت در کاربری
  • تفاوت در برش و ابعاد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.