چرا تراورتن بهترین سنگ مناسب برای نمای ساختمان است

چرا تراورتن بهترین سنگ مناسب برای نمای ساختمان است ؟

مقدمه

سوالی که ذهن اکثر معماران و پیمانکاران را درگیر خواهد کرد، انتخاب نوع سنگ برای نمای ساختمان می‌باشد. در اصل بهترین سنگ برای نمای ساختمان کدام است. سنگ نما باید سنگی محکم و بدون ترک خوردگی بوده که در برابر هر شرایط آب و هوایی دوام بیاورد. یکی از این سنگ نماها، تراورتن حاجی آباد شکلاتی است. این سنگ جز سنگ‌ های تراورتن است که بر اثر ته نشینی کربنات کلسیم در دهانه چشمه‌ های آب معدنی به وجود می‌آید. سنگ‌ های تراورتن جز سنگ‌ های رایج و پرمصرف در ساختمان سازی هستند که جز سنگ‌ های آهکی متخلخل به حساب می‌آیند. این سنگ‌ها برای استفاده و بکارگیری در نمای ساختمان گزینه خوب و مطلوبی هستند. در این مطلب قصد داریم تا علل به کارگیری تراورتن در نمای ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم.

علت به کارگیری سنگ‌ های تراورتن در نمای ساختمان‌ها

همانطور که می‌دانید سنگ‌های تراورتن یک متریال طبیعی هستند که از معادن سطح زمین استخراج می‌گردند و برای مصارف گوناگون به کار گرفته می‌شوند. یکی از این مصارف به کارگیری در نمای ساختمان است. علل متعددی موجب استفاده از آنها در نما شده در ادامه این علل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مستحکم بودن سنگ‌های تراورتن

یکی از علل به کارگیری فراوان تراورتن‌ها به خصوص تراورتن تکاب سفید وجود تخلخل‌ های بالا در بافت این نوع سنگ است. این تخلخل موجب شده که بعد از نصب مقاومت سنگ‌ها بالاتر رفته و در واقع از استحکام خوبی هم در نصب برخوردار باشند. سنگ‌ های تراورتن نسبت به دیگر سنگ‌ ها سبک‌تر است و در واقع دارای وزن کمتری هم می‌باشد. این ویژگی موجب شده که ایستایی خوبی هم داشته باشد. به همین دلیل می‌توان با خیالی آسوده‌تر آنها را در نمای ساختمان با ارتفاعات زیاد به کار برد. با نفوذ سیمان به داخل حفره‌ها یا تخلخل‌های موجود در سنگ قدرت چسبندگی سنگ دیواره‌ها و همچنین استحکام آنها را افزایش خواهد داد.

تنوع بالا در طرح و رنگ

سنگ‌ های تراورتن جز آن دسته از سنگ‌ها هستند که از طرح و رنگ متنوع برخوردار می‌باشد. به دلیل ترکیبات خاصی که در آنها به کار رفته، تنوع رنگ آنها هم خاص و منحصر به فرد می‌باشد. اگر به سنگ تراورتن حاجی آباد شکلاتی توجه کرده باشید، ترکیب رنگ و بافت آن به چشم هر بیننده ‌ای را به خود خیره خواهد کرد. سنگ‌ های تراورتن به رنگ‌های سفید و روشن موجود هستند که خیلی به ندرت رگه دار و  بدون رگه می‌باشند. ترکیبات موجود یا  در آن به کار رفته در آن شامل آهن، کلسیم و ناخالصی های دیگر می‌باشد. هر چقدر منابع یا مواد محلول در آب در این سنگ کمتر باشد، رنگ سنگ هم روشن‌تر می‌گردد.

مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت

یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین فاکتور در انتخاب مصالح و سنگ‌ های نما توجه به مقاومت آنها در برابر سرما و رطوبت و شرایط آب و هوایی می‌باشد. سنگ‌ های تراورتن تکاب سفید با توجه به ساختار درونی و بافت آنها مقاومت بسیار خوبی را در برابر این عوامل خواهند داشت. آن‌ ها یک انتخاب ایده آل برای نمای ساختمان هستند. این ویژگی‌ها موجب می‌شود که این سنگ نما دارای عمر طولانی‌ تر بوده و مدام نیاز به تعویض یا ترمیم آن تا سال‌ های سال وجود نداشته باشد. آب و هوای شمال کشور یک هوای مرطوب و اصولا به همراه بارندگی است و قاعدتا باید سنگ نمایی استفاده شود که در برابر رطوبت و بارندگی جذب آب کمتری داشته باشد و بسیار مقاوم تر باشد‌.

سبک بودن سنگ‌ های تراورتن

به دلیل وجود حفره‌ های متنوع در سنگ‌ های تراورتن به خصوص تراورتن حاجی آباد شکلاتی این سنگ‌ ها نسبت به دیگر سنگ‌ها از چگالی کمتری برخوردار هستند و سبک‌تر می‌باشند. از این نوع سنگ در نمای داخلی و خارجی ساختمان به خوبی استفاده می‌شود، اما کاربرد اصلی آن‌ها در نمای بیرونی ساختمان و ویلاها است. به خاطر اینکه در نمای بیرونی و ویلاها بهتر مورد استفاده باشد، از ضخامت‌های یک اینچی برای آنها استفاده می‌کنند. البته در بیشتر مواقع تا 2 اینچ هم ممکن است ضخامت داشته باشد. هر چه ضخامت آنها بیشتر باشد، در برابر انبساط و انجماد  و ذوب تغییرات دما مقاوم‌تر خواهند بود. سنگ‌ های سبک‌تر با وزن کمتر بار مرده کمتری را هم بر روی ساختمان تحمیل خواهند کرد.

چرا تراورتن بهترین سنگ مناسب برای نمای ساختمان است

مقرون به صرفه بودن

اکثر سنگ‌ های تراورتن همانند تراورتن تکاب سفید نسبت به دیگر سنگ‎ها نظیر گرانیت از قیمت خیلی مناسب‌تر و پایین‌ تری برخوردار می‌باشند. پایین بودن قیمت آنها به منزله کمتر یا پایین بودن کیفیت نیست. زیرا علاوه بر این که دارای قیمت پایین‌تری هستند، از خصوصیات کلیدی و اساسی سنگ‌های گرانیت برخوردار می‌باشند. به دلیل وجود معدن‌ های بسیار زیاد تراورتن در کشور علاوه بر اینکه قابلیت دسترسی آن بالاتر می‌رود، از نظر  هزینه و قیمتی مناسب‌تر خواهند بود.

ثابت بودن رنگ سنگ‌ های تراورتن

از دیگر قابلیت و توانایی سنگ‌های تراورتن می توان به ثابت بودن رنگ آنها اشاره کرد. از آنجایی که این سنگ ها اغلب در نمای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در مقابل تابش مستقیم نور خورشید رنگ خود را حفظ کرده و به مرور زمان کمرنگ‌تر نخواهند شد. در ضمن اینکه درخشندگی و جلای همیشگی او باقی خواهد ماند.

جمع بندی نهایی

در این نوشتار به بررسی علل اهمیت سنگ‌ های تراورتن در نمای ساختمان پرداختیم، متوجه شدید تراورتن یکی از سنگ‌ های بسیار پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. به دلیل طیف گسترده در بسیاری از شرکت‌ ها عمرانی مورد توجه قرار می‌گیرد. این نوع سنگ در انواع تراورتن حاجی آباد شکلاتی، عباس آباد، آتشکوه و تراورتن تکاب سفید موجود می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.