انواع سنگ های ساختمانی

آشنایی کامل با سنگ های ساختمانی و کاربردهای آن ها

مقدمه

از انواع سنگ های ساختمانی می توان بر اساس نوع و جنس متفاوتی که دارند برای ساخت، تزئین دیوار و نمای ساختمان ها و یا به عنوان کفپوش استفاده کرد. امروزه از سنگ های ساختمانی برای طراحی و دکوارسیون داخلی و خارجی ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری استفاده می شود این امر زیبایی و جذابیت خاصی را به ساختمان ها می بخشد. برای استفاده از انواع سنگ های ساختمانی در پروژه های ساخت و ساز، کاتالوگ های متنوعی از سنگ های مختلف توسط شرکت های تولید کننده سنگ چاپ شده است تا همه افراد بتوانند بسته به سلیقه و نوع پروژه خود بهترین آن ها را انتخاب کنند. اطلاع از انواع سنگ های ساختمانی و آشنایی با ویژگی های هر کدام از آن ها، می تواند شما عزیزان را در جهت انتخابی هوشمندانه راهنمایی کند. از این جهت پیشنهاد می کنیم قبل از خریداری انواع سنگ های ساختمانی مطالب زیر را مطالعه کنید. در ادامه به معرفی انواع سنگ های ساختمانی و کاربردهای هر یک از آن ها می پردازیم.

انواع سنگ های ساختمانی

1-سنگ تراورتن

امروزه از این نوع سنگ برای طراحی دکوراسیون فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود. بافت سنگ های تراورتن متخلخل است از این جهت استفاده از آن ها در نمای خارجی ساختمان ها، انتخاب بسیار هوشمندانه ای است. آن ها همچنین در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم هستند. از آن جا که سنگ ها تراورتن سطح لیزی ندارند، می توان از سنگ های تراورتن در کف حیاط و ساختمان ها استفاده کرد. سنگ های تراورتن در مقایسه با سنگ های گرانیت بسیار ارزان هستند. با توجه به ویژگی های ذکر شده درباره این نوع سنگ، سنگ های تراورتن محبوبیت زیادی در بین بیشتر افراد دارند. فروشگاه سنگ تراورتن اصفهان عرضه کننده انواع سنگ های تراورتن در طیف رنگ های سفید، خاکستری و کرم است.

کاربرد سنگ تراورتن در آشپزخانه

2-سنگ گرانیت

این نوع سنگ یکی از محبوب ترین سنگ های ساختمانی برای استفاده در پروژه های ساخت و ساز است. به دلیل استفاده مداوم از سنگ های گرانیت از گذشته تا به امروز، در آشپزخانه ها زیاد از آن ها استفاده می کردند. سنگ های گرانیت تنوع رنگی زیادی دارند و همچنین در سطح آن ها نقش و نگارهای خاصی وجود دارد که باعث ماندگاری بالای سنگ ها و استفاده گسترده از آن ها شده است. سنگ های گرانیت در برابر آب و ضربه بسیار مقاوم هستند و معمولا در پروژه های ساختمانی همراه با فولاد، چوب و یا شیشه استفاده می شوند. با توجه به ویژگی های ذکر شده برای این نوع سنگ، از آن ها در آشپزخانه، سینک ظرفشویی، کف حمام و سایر موارد دیگر استفاده می شود. علاوه بر این به دلیل مقاومت بالای سنگ های گرانیت در برابر ضربه، از آن ها در پله های نیز استفاده می شود.

کاربرد سنگ گرانیت

3-سنگ مرمر

سطح روی سنگ های مرمر از رگه های زیبا و بسیار متنوعی تشکیل شده است. سطح سنگ های مرمر بسیار صاف است، از این جهت می توان از آن ها در ستون، پله، کف و سایر قسمت های مختلف ساختمان استفاده کرد. قیمت سنگ های مرمر در مقایسه با سایر سنگ های ساختمانی دیگر بیشتر است، اما به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند از آن ها در پروژه های ساختمانی بسیار استفاده می شوند.

استفاده از سنگ مرمر در کف اتاق

4-سنگ مرمریت

بسیاری از افراد ممکن است سنگ های مرمریت را با سنگ مرمر اشتباه بگیرند. این دو نوع سنگ در کنار شباهت های بسیار زیادی که دارند، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. سنگ های مرمریت در واقع نوعی سنگ رسوبی هستند که به سه گروه تقسیم بندی می شوند. در سطح سنگ مرمریت ابری، رگه های روشن و تیره به صورت پراکنده وجود دارد. سنگ مرمریت کریستالی نیز از بافت های بسیار درشتی تشکیل شده اند. سنگ های مرمریت در مقایسه با سایر سنگ های ساختمانی بسیار سبک هستند. با توجه به ویژگی های ذکر شده برای این نوع سنگ، از آن ها می توان در نماهای خارجی ساختمان ها استفاده کرد. جهت اطلاع از قیمت سنگ مرمریت اصفهان می توانید به مجموعه آریز استون مراجعه کنید.

کاربرد سنگ مرمریت

5-سنگ کوارتزیت

این نوع سنگ  بسیار خشن هستند و روی سطح آن ها کریستال های خاکستری، قرمز و قهوه ای وجود دارد. ظاهر سنگ های کوارتزیت در مقایسه با سنگ های مرمر، تقریبا مشابه یکدیگر هستند. انواع سنگ های کوارتزیت در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم هستند از این جهت می توان از آن ها در دیوارها، کف، نمای ساختمان ها و تعمیر دیوارها استفاده کرد. با توجه به ویژگی های ذکر شده برای این نوع سنگ از آن ها می توان در آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده کرد.

کاربرد سنگ کوارتزیت

نتیجه گیری

سنگ های ساختمانی کاربردهای بسیار زیادی برای طراحی قسمت های مختلف ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری دارند. از انواع سنگ های ساختمانی بر اساس نوع و شکل آن ها در پروژه های ساخت و ساز استفاده می شود. امروزه بسیاری از طراحان و معماران با به کارگیری روش های خلاقانه و مدرن، با استفاده از سنگ های ساختمانی دکوارسیون ساختمان ها را طراحی می کنند. با توجه به توسعه طراحی داخلی و خارجی، از ترکیب سنگ ها با مصالح های ساختمانی برای ساختمان ها استفاده می شود. به همین دلیل آشنایی با انواع سنگ های ساختمانی در زمان اجرای پروژه های ساخت و ساز به شما کمک شایانی می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.