دلایل ریزش سنگ نمای ساختمان ها چیست

دلایل ریزش سنگ نمای ساختمان ها چیست؟

مقدمه

اگر سنگ نمای ساختمان ها ریزش کند، برای عابران و ساکنین ساختمان ها خطرات زیادی را ایجاد می کند. سنگ های نمای ساختمان در گذر زمان تحت تاثیر فاکتورهای زیادی ریزش می کنند. سنگ های تراورتن یکی از بهترین  سنگ های ساختمانی است که برای استفاده به عنوان نمای ساختمان ها بسیار مناسب هستند. بر روی سطح این نوع سنگ منافذی وجود دارد که باعث چسبندگی زیاد سنگ تراورتن تکاب با مصالح ساختمانی دیگر می شود. از طرف دیگر سطح سنگ های گرانیت و مرمریت در مقایسه با سنگ های تراورتن منافذی کمتری دارند، از این جهت برای استفاده از این مدل سنگ ها در نمای ساختمان ها باید حتما از پیچ و رولپلاک استفاده کرد. در ادامه مقاله درباره علت جدا شدن سنگ نما ساختمان ها بیشتر توضیح می دهیم، شما عزیزان می توانید با اطلاع از علل ریزش سنگ نما از بروز حوادث غیر منتظره جلوگیری کنید.

علت جدا شدن سنگ نما

بسیاری از سنگ ها در زمان تولید، فرآیند رزین کاری روی آن ها انجام می شود تا سطح آن ها صاف و صیقلی شود و در برابر نفوذ آب نیز مقاومت آن ها افزایش یابد. در بعضی موارد ممکن است در زمان برش سنگ های ساختمانی، قسمتی از سطح سنگ دچار آسیب شود. این امر در دراز مدت باعث می شود مقاومت سنگ در برابر بارش باران های شدید کمتر شده و به مرور زمان ریزش کنند.

علت جدا شدن سنگ نما

اگر آب بین درزهای سنگ با دیوارهای ساختمان نفوذ کند، چسبندگی بین سنگ و مصالح ساختمانی از دست می رود. رطوبت می تواند به شکاف ها و یا درزهای ساختمان نفوذ کند، و در گذر زمان یخ بزند. آب در فرآیند تبدیل شدن به یخ منبسط می شود، این امر باعث می شود سنگ های ساختمانی ترک برداشته و از نمای ساختمان ها جدا شوند. از طرف دیگر اگر آب به اتصالات فلزی که نماهای تزئینی چهارچوب ساختمان ها را به یکدیگر متصل کرده اند برسد، می تواند مشکلات بسیار جدی برای ساختمان ها ایجاد کند. فلزات در اثر زنگ زدگی منبسط شده و باعث ایجاد فشار داخلی به مصالح ساختمان ها می شوند. مواد ضد آبی که بر روی اتصالات ساختمان ها قرار می گیرند، ممکن است به مرور زمان خراب شده و اجازه نفوذ آب به مصالح ساختمانی را بدهند. اولین ترک هایی که در سنگ های نمای ساختمان ها ایجاد می شود، ممکن است به علت انبساط و انقباضات حرارتی ایجاد شود. زلزله های شدید نیز می تواند باعث شود که یک قسمت از سازه از ساختمان ها جدا شود. همه ی موارد گفته شده در بالا می تواند باعث جدا شدن سنگ از نمای ساختمان ها شود.

جلوگیری از ریزش سنگ نمای ساختمان

مهندسان سازه، قسمت های ضعیف شده یک ساختمان را از قبل از ریزش شناسایی می کنند. در صورتی که قسمتی از سنگ نمای ساختمان به درستی رزین کاری نشده باشد، باید آن را اصلاح کرد. اگر در نمای ساختمان متوجه شوره زدن سنگ ها شدید، علت آن را باید به سرعت پیدا کنید. شوره زدن سنگ نمای ساختمان ها به دلیل نفوذ رطوبت به زیر سنگ ها ایجاد می شود. نمای ساختمان ها را باید حتما اسکوپ کرد، در غیر این صورت ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به ساکنین و ساختمان ایجاد شود. در زمان نماکاری ساختمان ها، سنگ ها را به صورت منظم و در یک خط کنار هم قرار می دهند سپس درزهای بین سنگ ها را بندکشی می کنند. در صورتی که در نمای ساختمان ها متوجه جابجایی سنگ ها شدید، حتما باید آن را برطرف کنید. تغییرات آب و هوایی ممکن است در دراز مدت درزهای بین سنگ ها را از بین برده و باعث سقوط سنگ نمای ساختمان ها شود. از این جهت هنگام بندکشی سنگ ها باید از مواد باکیفیت استفاده کنید. در نمای ساختمان ها می توان از انواع سنگ های ساختمانی باکیفیت از جمله سنگ مرمریت، تراورتن، مرمر، گرانیت و سایر موارد دیگر استفاده کرد. برای خرید سنگ مرمریت در اصفهان و سایر سنگ های تراورتن دیگر می توانید به مجموعه آریز استون مراجعه کنید.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

یکی از راهکارهای موثر برای مقاوم سازی نمای سنگی ساختمان ها، استفاده از پیچ و رولپلاک در نما است. در صورتی که سنگ های نمای ساختمان به درستی پیچ و رولپلاک شوند، سنگ ها بار اضافی برای ساختمان ها ایجاد نمی کنند. همان طور که در بالا به اشاره کردیم در صورت قرار گیری سنگ در شرایط انبساط و یا انقباض، ممکن است درزهای بین سنگ ها آسیب ببینند. برای جلوگیری ریزش سنگ در این حالت از پیچ و رولپلاک استفاده می شود.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

نتیجه گیری

سنگ های نمای ساختمان ها ممکن است در گذر زمان ترک برداشته و ریزش کنند. انواع سنگ های ساختمانی بسته به مشخصات فنی متفاوتی که دارند، آب و رطوبت را جذب می کنند. با نفوذ آب به زیر سنگ، فاصله ای بین سنگ نما و ساختمان ها ایجاد می شود در این صورت ممکن است سنگ از ساختمان جدا شود. اگر نمای سنگی ساختمان ها را به صورت کاملا اصولی پیچ و روپلاک شود، می توان از ریزش سنگ ها در گذر زمان جلوگیری کرد.

6 پاسخ
  1. جهان فرود
    جهان فرود گفته:

    ممنونم بابت توضیحات بسیار خوبتون. راجع به جلوگیری از ریزش سنگ نما هم اگر میشود بنویسید.

    پاسخ
  2. میهن راپل
    میهن راپل گفته:

    علت جدا شدن سنگ از روی نما میتونه اب بندی و عایق نکردن درست بین سنگ و روی سنگ باشه؟؟

    پاسخ
  3. میهن راپل
    میهن راپل گفته:

    ریزش سنگ نمای ساختمان یکی از اتفاقات تقریبا رایج به خصوص در ایران می باشد که مهم ترین دلیل آن رعایت نکردن قوانین و ضوابط تعیین شده برای نصب سنگ نما و استفاده نکردن از مصالح و متریال قوی و مطمئن جهت نصب سنگ است. شاید شما نیز با این اتفاق روبرو شده باشید.

    پاسخ
  4. جهان فرود
    جهان فرود گفته:

    حال یکی از بهترین اقدامات جهت جلوگیری از بروز این اتفاقات استفاده از روش های خشک نصب سنگ است که یکی از بهترین آن ها استفاده از چسب سنگ است. انواع مختلفی از چسب سنگ در بازار وجود دارد که از جمله بهترین آن ها چسب سنگ مگاپوکسی است. جهت استعلام قیمت و مطالعه اطلاعات کامل آن می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.