نگهداری سنگ طبیعی

روش های حفظ و نگهداری از سنگ های ساختمانی

مقدمه

امروزه از سنگ های طبیعی در بیشتر تاسیسات استفاده می شود، و در بین افراد از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. از این جهت فرصت های فروش محصولات مراقبت و نگهداری از سنگ ها نیز بیشتر شده است. انواع سنگ ها بر اساس ویژگی های فنی، رنگ و بافت های متنوعی که دارند برای افرادی که به دنبال استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت برای بازسازی و یا در ساخت و سازهای جدید هستند، مناسب است. برای افزایش مقاومت سنگ ها، سطح سنگ های طبیعی را در کارخانه ها رزین کاری می کنند. با رزین کاری اصولی سنگ های طبیعی، مانند یک لایه مقاومتی از سنگ ها محافظت می کنند. برای استفاده از سنگ های طبیعی به عنوان مصالح ساختمانی، باید درباره مشخصات فنی و نحوه شکل گیری هر یک از آن ها اطلاعات کاملی داشته باشید. هرچقدر اطلاعات شما در این زمینه بیشتر باشد، از سنگ ها بهتر می توانید مراقبت کنید. در ادامه مقاله درباره راهکارهایی برای نگهداری سنگ طبیعی گفته شده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نگهداری سنگ طبیعی

سنگ ها حاوی مواد طبیعی هستند که ممکن است نسبت به محصولات اسیدی و پاک کننده های تجاری، واکنش نامطلوبی را نشان دهند. برخی از سنگ های طبیعی مانند سنگ تراورتن حاجی آباد، مرمر، اونیکس و سنگ های آهک در برابر مواد اسیدی بسیار آسیب پذیر هستند. انواع سنگ های گرانیت نیز در برابر لکه و خراش مقاومت متفاوتی از خود نشان می دهند.

1-از درزبندی مناسب استفاده کنید : بسیار مهم است که قبل از استفاده از سنگ های طبیعی، سطح آن ها را به درستی درزبندی کرد. این امر توسط نصاب انجام می شود، با این کار می توانید سطح سنگ را در برابر لکه و نفوذ مواد محافظت کنید. سه نوع درزگیری مختلف برای سنگ های طبیعی وجود دارد. درزگیرهای طبیعی که به سطح سنگ نفوذ کرده و به سنگ اجازه می دهند تا رنگ و بافت طبیعی خود را حفظ کنند. درزگیرهای سطحی، که مانند یک لایه محافظتی بر روی سنگ ها قرار می گیرند. بر اساس ظاهر و ویژگی هایی که سنگ های طبیعی دارند، می توان از بهترین نوع درزگیر استفاده کرد.

درزبندی سنگ های طبیعی

2- نگهداری اصولی از سنگ ها : از آن جایی که سطح سنگ های ساختمانی ممکن است توسط مواد شیمیایی اسیدی و یا قلیایی حکاکی و یا علامت گذاری شوند، برای تمیز کردن آن ها باید از محصولاتی با PH خنثی استفاده کنید. اکثر پاک کننده های تجاری حاوی موادی هستند که باعث آسیب رسیدن به مواد معدنی موجود در سطح سنگ ها می شوند. بهتر است پس از گذشت مدت زمان طولانی، سطح سنگ را به خوبی آب بندی کنید. امروزه پاک کننده هایی در بازار وجود دارند که حاوی درزگیر هستند. این پاک کننده ها پس از هربار استفاده، مقاومت سطوح سنگ ها را بالاتر می برند.

3-تمیز کردن سطوح سنگ با آب و صابون : بهتر است در پایان هر روز از چند قطره مایع ظرفشویی ملایم و یا پاک کننده های خانگی را با یک پارچه نرم بر روی سطوح سنگ بکشید. استفاده بیش از حد از صابون بر روی سطح سنگ می تواند لایه و یا رگه هایی بر روی آن ها باقی بگذارد. پس استفاده از محلول آب و صابون، سطح سنگ را با آب گرم شسته و آن را با پارچه نرم خشک کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح پس از شستشو کاملا خشک شده باشد.

شستشوی سنگ های طبیعی

بسته به مشخصات سنگ و نوع واکنش آن ها به مواد شیمیایی، باید از پاک کننده های مخصوص استفاده کرد. بهتر است از پاک کننده هایی برای سطح سنگ ها استفاده کنید که فاقد فسفات و پلیمرها و مواد آلی مضر برای سطح سنگ ها باشند. سطوح سنگ ها را پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، باید تمیز کنید. انباشته شدن آلودگی و گرد و غبار بر روی سطوح سنگ هایی که دارای منافذ هستند مانند سنگ تراورتن تکاب و سنگ های مرمریت، ممکن است آلودگی به داخل سنگ نفوذ کرده و دیگر نتوان آن ها را به راحتی پاک کرد. انواع سنگ های طبیعی بسته به میزان تخلخلی که دارند، سطح آن ها از منافذ و کوچک و بزرگی تشکیل شده است. از این جهت نحوه شستشوی سنگ های طبیعی با توجه به میزان تخلخل آن ها متفاوت است. سنگ هایی که در کانترهای آشپزخانه استفاده می شوند، در معرض خطر بیشتری هستند. اگر لکه هایی بر روی سطح سنگ های کانتر آشپزخانه به وجود آید، به سرعت آن ها را پاک کنید.

شستشوی سنگ های طبیعی

نتیجه گیری

در این مقاله درباره راهکارهایی برای مراقبت از سنگ های طبیعی، توضیح داده شد. امرزه از سنگ های طبیعی برای طراحی دکوراسیون فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود. برای این که بتوانید از سنگ ها در دراز مدت استفاده کنید، باید درباره روش های نگهداری سنگ های طبیعی مطلع باشید. در صورت ایجاد لکه بر روی سنگ ها می توان از پاک کننده هایی که در بازار وجود دارند، استفاده کنید. پاک کننده های سطوح سنگ، نباید هیچ گونه ماده شیمیایی مضر برای مواد معدنی موجود در سنگ ها داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.