منشا شکل گیری سنگ های ساختمان

مقدمه

به طور کلی کلیه ی سنگ ها را می توان به سه دسته اصلی آذرین، رسوبی، دگرگونی تقسیم بندی کرد. اغلب سنگ ها از ترکیب سیلیکات ها و کربنات کلسیم تشکیل می شوند. در ساخت سنگ های گرانیت، ماسه سنگ ها، تخته سنگ و سنگ های کوارتزیت اغلب از ذرات سیلیکات استفاده شده است. کربنات کلسیم به عنوان یک ماده معدنی در سنگ ها و تحت فشار در طی میلیون سال ها از بدن موجودات کوچک فسیل شده، تشکیل می شوند. در سنگ های مرمر و تراورتن ذرات کلسیم کربنات وجود دارد، این نوع سنگ ها در مقایسه با سنگ های سیلیکات بسیار نرم تر هستند. انواع سنگ های ساختمانی بر اساس میزان رگه، نوع بافت، نحوه تشکیل آن ها، میزان دوام و مقاومت، میزان تخلخل سنگ تقسیم بندی می شوند. اگر قصد دارید درباره چگونگی شکل گیری سنگ های ساختمانی اطلاعات بیشتری کسب کنید، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معادن سنگ های ساختمانی

تقسیم بندی سنگ ها

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم سنگ ها به سه دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. سنگ های آذرین در واقع یک نوع سنگ کریستالی و یا شیشه ای است که از سرد شدن و انجماد مواد مذاب زمین تشکیل می شوند. از آن جایی که کانی های تشکیل دهنده آن ها از مواد مذاب، متبلور می شوند؛ سنگ های آذرین در دماهای بالا تشکیل می شوند. این نوع سنگ ها در اعماق حدودا 50 تا 200 کیلومتری در پوسته میانی زمین تشکیل می شوند.

سنگ های رسوبی با کمک آب جاری، باد، یخ و یا موجودات زنده در سطح زمین تشکیل می شوند. اغلب این مدل سنگ ها از سطح زمین تا کف دریاچه ها، رودخانه ها و اقیانوس ها رسوب می کنند. لایه های ایجاد شده در سنگ های رسوبی می توانند در رنگ، اندازه ذرات، آرایش داخلی سنگ با یکدیگر تفاوت داشته باشند. سنگ های دگرگونی به سنگی گفته می شود  که در اثر تغییرات در سنگ ها در گذر زمان، ایجاد می شوند. این تغییرات می توانند از نظر خصوصیات شیمیایی (ترکیبات) و فیزیکی (بافت) باشند. سنگ های دگرگونی اغلب توسط فرآیندهایی در اعماق زمین تشکیل می شوند که مواد معدنی، بافت ها و ساختارهای کریستالی جدید را تولید کنند. فرآیندهای دگرگونی می توانند در سطح زمین به دلیل رویدادهای برخورد شهاب سنگ و یا در اثر برخورد صاعقه، رخ دهند.

چگونگی شکل گیری سنگ

فرآیند تشکیل سنگ ها به دما، فشار، زمان و تغییرات شرایط محیطی در پوسته زمین و سطح آن ها بستگی دارد. اصولا سنگ های ساختمانی را بر اساس دانه ها و بلورهای کریستال تقسیم بندی می کنند. بافت سنگ را می توان به طور جداگانه از توده سنگ توصیف کرد، ویژگی های هندسی سنگ بسته به نوع تشکیل سنگ با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه درباره چگونگی شکل گیری سنگ های ساختمانی به طور کامل توضیح می دهیم.

1-سنگ تراورتن: سنگ های تراورتن نوعی کربنات کلسیم است که در طی هزاران سال در چشمه ها و رودخانه ها رسوب گذاری می شوند. این نوع سنگ در طی میلیون ها سال گرم شده و تحت فشار قرار می گیرند تا نوع بسیار سخت و فشرده ای از سنگ های آهک را ایجاد کنند. در اثر تغییرات شیمیایی بر روی سطح این نوع سنگ حفره ها و منافذی وجود دارد. در زمان استخراج سنگ های تراورتن در ابتدا توسط آزمایش بر روی نمونه های سنگ میزان تخلخل آن ها را بررسی کرده و سپس سنگ را از معادن استخراج می کنند. بر اساس میزان کیفیت و نوع بافت سنگ، قیمت سنگ تراورتن اصفهان نیز تغییر می کند.

سنگ تراورتن

2-سنگ گرانیت: سنگ های گرانیت یک نوع سنگ های آذرین است که در گذر زمان و در اعماق زمین ایجاد می شوند. به دلیل نحوه شکل گیری سنگ های گرانیت، آن ها از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. مواد معدنی موجود در سنگ مانند لکه های کوچک به نظر می رسند که در سراسر سنگ پخش می شوند. برخی از سنگ های گرانیت مانند سنگ های مرمر، بر روی سطح آن ها رگه هایی وجود دارد.

سنگ گرانیت

3-سنگ آهک: ماسه سنگ ها و سنگ های آهک در دسته سنگ های رسوبی قرار دارند. این سنگ های از فشرده شدن دانه ها و یا تکه های خرده سنگ ها در طی میلیون ها سال ایجاد می شوند. از شکل گیری قاره ها تا زلزله با فوران آتشفشان، همه این موارد می تواند به شکل گیری سنگ آهک کمک کند. سنگ های رسوبی ممکن است حتی حاوی فسیل و یا سایر ویژگی های متمایز دیگر نیز باشند که  در زمان رسوب گذاری تشکیل می شوند.

4-سنگ کوارتزیت: سنگ کوراتزیت در واقع یک نمونه سنگ دگرگونی است که زمانی تشکیل می شوند که ماسه سنگ ها در معرض دما و فشار بالا قرار گرفته باشند. گرما و فشار زیاد باعث دگرگونی سنگ می شود، این امر باعث استحکام و متراکم تر شدن سنگ می شود. اگر ناخالصی در سطح سنگ کوارتزیت وجود نداشته باشد، سطح سنگ اغلب به رنگ سفید در می آید.

5-سنگ مرمر: اصطلاح مرمر در زمین شناسی به سنگ های دگرگونی اختصاص می یابد که در آن ها کانی های کربنات تبلور ایجاد می شود. این فرآیند باعث افزایش اندازه دانه های سنگ شده و به سنگ ها مرمر ظاهری درخشان و جذاب تری می بخشد. کریستال های به کار رفته در سنگ های مرمر میزان دگرگونی سنگ را مشخص می کند. این نوع سنگ در رنگ بندی متنوعی در بازار موجود هستند.

سنگ مرمر

اگر قصد دارید از انواع سنگ های ساختمانی برای استفاده در محیط داخل و خارج ساختمان های خود استفاده کنید بهتر است به مراکز فروش سنگ اصفهان مراجعه کنید. قبل از خرید حتما به مشخصات فنی هر یک از سنگ های ساختمانی توجه کنید.

سخن پایانی

در قسمت های بالا درباره نحوه شکل گیری هر یک از سنگ های ساختمانی به طور کامل توضیح داده شد. سنگ ها معمولا با توجه به فرآیندی که باعث تشکیل آن ها می شود، به سه دسته اصلی سنگ های آذرین و رسوبی و دگرگونی تقسیم بندی می شوند. این سه طبقه به نوبه خود بر اساس عوامل مختلفی به گروه ها متعددی تقسیم بندی می شوند که مهم ترین آن ها ویژگی های شیمیایی و کانی شناسی و نوع ترکیبات بافت سنگ است. بر اساس نحوه تشکیل هر یک از سنگ ها، ی نیز با یکدیگر متفاوت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.