سنگ حاجی آباد شکلاتی اصفهان

ویژگی های سنگ تراورتن

ویژگی های سنگ تراورتن

تراورتن یک سنگ رسوبی است که در گروه سنگ های شیمیایی قرار می گیرد زیرا از تجمع رسوبات شیمیایی که در اثر انحلال سنگ های آهکی در اثر عمل آب اسیدی ایجاد شده است، تشکیل شده است. این نوع سنگ شیمیایی معمولاً با غارها به عنوان استالاگمیت ها یا استالاکتیت ها و پر کردن فضاهای موجود در سنگ ها مرتبط است. در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص بینظیر این سنگ بیشتر بپردازیم‌.

مشخصات سنگ تراورتن

۱- رنگ

تراورتن به طور طبیعی در رنگ های سفید روشن است اما به دلیل این واقعیت که از انحلال سنگ های حاوی کربنات کلسیم و دیگر یون های فلزی مانند آهن (Fe 2+) ناشی می شود، معمولاً ظاهر نواری با رنگ های مختلف دارد. که آن ها از زرد، قرمز، کرم، قهوه ای، خاکستری و حتی سبز متغیر هستند.

۲- بافت

بافت تراورتن ترکیبی از مواد معدنی کلسیت بلوری است که در نوار هایی در طول کل سنگ توزیع شده است. این به این دلیل است که تراورتن از تجمع مداوم کربنات کلسیم به صورت قطره از حل شدن سنگ ها تشکیل می شود.

۳- مواد معدنی مرتبط

مواد معدنی مرتبط با تراورتن عملاً مشابه کالزیا هستند زیرا تراورتن نیز تقریباً کاملاً از کربنات کلسیم با برخی ناخالصی های آهن و منیزیم تشکیل شده است. کانی شناسی اصلی کلسیت و آراگونیت است، گاهی اوقات با دولومیت.

۳- محیط رسوبی

تراورتن با سنگ آهک در درجه اول در محیط زمین شناسی تشکیل متفاوت است. تراورتن به وضوح با بارش شیمیایی ناشی از انحلال سنگ های حاوی کربنات کلسیم ارتباط دارد، این انحلال در اثر فرسایش مداوم آب، به ویژه pH اسید، در محیط های قاره ای در غارها، در سیستم های هیدروترمال آتشفشانی و نزدیک رودخانه ها ایجاد می شود. که بر سنگ آهک تأثیر می گذارد  در حالی که سنگ آهک در اثر بیولوژیکی میکروارگانیسم ها در یک محیط دریایی شکل می گیرد.

۴- منشاء و شکل گیری تراورتن

تراورتن مربوط به یک محیط قاره ای است که در آن انحلال شیمیایی به دلیل تأثیر آب با pH اسیدی رخ می دهد که بر سنگ هایی که درصد بالایی از کربنات کلسیم دارند تأثیر می گذارد. حل شدن این سنگ ها یک رسوب شیمیایی به شکل یون های غلیظ در آب ایجاد می کند که به صورت قطره تجمع کرده و سنگ های رسوبی شیمیایی بسیار قابل توجهی را ایجاد می کند که حتی تمایل به ساختاری مانند نوارهای رنگی دارند. این تجمع شیمیایی معمولاً در غارها، در سیستم های گرمابی آتشفشانی و به عنوان پر شدن سنگ رخ می دهد، علاوه بر این معمولاً بسیار نزدیک به رودخانه های زیرزمینی ظاهر می شوند.

۵- رسوبات تراورتن

این سنگ به دلیل ظاهر و مقاومت آن در استفاده از ساختمان بسیار ارزشمند است، علاوه بر این از نظر خواص فیزیکی بسیار شبیه به سنگ مرمر و سنگ آهک است، بنابراین معمولاً بسیار محبوب است به ویژه در اروپا و آسیا.

ویژگی های سنگ تراورتن

استفاده از تراورتن در ساختمان

– ذخایر تراورتن به دلیل زیبایی و مقاومت، برای تولید محصولات نهایی برای ساخت و ساز مانند کاشی و روکش دیوارها ، کف ها و صفحات میز، خانه ها، ساختمان ها و مراکز خرید مورد استفاده قرار می گیرند.

– از آنجا که دارای درصد بالایی از کربنات کلسیم (CaCO3) است، به عنوان یک افزودنی برای تولید سیمان بسیار مفید است.

– به دلیل سختی و قالب گیری آسان، می توان از آن برای ساخت مجسمه، درست مانند کار با سنگ مرمر استفاده کرد.

– در معماری مدرن به طور گسترده ای برای روکش نمای ساختمان استفاده می شود.

 – خارجی ترین لایه کفپوش سنگ مرمر تراورتن به قدری قوی است که زیبایی طبیعی آن برای مدت طولانی بدون رنج کشیدن آثار قابل توجهی حفظ می شود.

– حتی در حالت مرطوب به دلیل تعداد زیاد سوراخ ها، مقاومت زیادی از خود نشان می دهد، زیرا ماده ای کم و بیش متخلخل است.

– این سنگ به دلیل منشاء و شکل گیری مربوط به انحلال و آب گرم، معمولاً در نوارهای رنگارنگ ظاهر چشمگیری دارد، که ایجاد مجسمه ها و لوازم جانبی مختلف که توسط مجموعه داران ارزش زیادی دارد را بسیار جذاب می کند.

فروش سنگ تراورتن اصفهان

سنگ تراورتن در قالب ها، رنگ ها، دکوراسیون، اندازه های مختلف ارائه می شود. این سنگی است به طور طبیعی زیبا، با ظرافت و تنوع زیاد در استفاده، که همیشه جنبه جادویی را برای فضایی که در آن استفاده می شود ارائه می دهد. همچنین فروش سنگ مرمریت اصفهان‌ همواره مورد توجه همگان بوده است و جایگاه ویژه ای در بین عموم بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.