روش مصرف رزین محافظ سنگ نمای طبیعی و مصنوعی

روش مصرف رزین محافظ سنگ نمای طبیعی و مصنوعی

نحوه استفاده رزین سنگ

سنگ به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، از دیرباز تاکنون در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز از آن ها استفاده می شوند. برای این که بتوان بلوک های استخراج شده از معادن را به عنوان یک سنگ لوکس و زینتی در پروژه های ساخت و ساز استفاده کرد، باید بر روی آن ها فرآیند خاصی انجام شود. یکی از این فرآیندها، رزین کاری سنگ های ساختمانی است. با رزین کاری مناسب سنگ ها می توان دوام و ماندگاری آن ها را افزایش داد، همچنین این امر باعث عدم نفوذ آب به داخل انواع ستگ های ساختمانی از جمله سنگ اسلب چینی می شود. از رزین می توان برای انواع آجر نما، سنگ های طبیعی و مصنوعی استفاده کرد. اگر شما عزیزان بتوانید به صورت کاملا اصولی سنگ های نمای ساختمان را رزین کاری کنید، در گذر زمان و در اثر بارش باران های شدید رطوبت به داخل سنگ ها نفوذ نمی کند. این امر باعث می شود تا بتوان از سنگ های ساختمانی در دراز مدت استفاده کرد، در این صورت نمای ساختمان ها نیاز به پیچ و رولپلاک ندارند. نحوه استفاده رزین سنگ به صورت کاملا اصولی، باعث افزایش میزان دوام سنگ  می شود.

نحوه استفاده رزین سنگ

اگر رزین را با آب مخلوط کنید، یک محلول شفاف بدست می آید که می توان آن را بر روی سطوح سنگ استفاده کرد. با استفاده از این ماده می توانید سطح سنگ های نمای ساختمان ها را براق تر کنید. برای این که میزان اثرگذاری رزین را بیشتر کرد، باید از آن ها به صورت غلیظ استفاده کرد. در صورتی که از رزین مناسب استفاده نکنید، ممکن است در گذر زمان سطح سنگ شوره بزند. از رزین اپوکسی یو وی می توان برای سنگ هایی از جمله سنگ تراورتن تکاب که قابلیت جذب آب بسیار بالایی دارند، استفاده کرد. در ادامه نکاتی بیشتری درباره استفاده از رزین اپوکسی در نمای سنگ های ساختمانی و نحوه استفاده رزین سنگ توضیح داده شده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

رزین سنگ چیست

از رزین ها در طیف وسیعی از قطعات کامپوزیتی و همچنین در تعمیر بتن استفاده می شوند. در صورتی که از رزین برای سطوح سنگ استفاده شود، باعث تغییر رنگ سنگ نمی شود. رزین های اپوکسی ها عمدتا برای ساخت کامپوزیت هایی با کارآیی و خواص مکانیکی بالا استفاده می شوند. از مزایای این نوع ماده می توان به مقاومت در برابر مایعات و محیط های خورنده، خواص الکتریکی مناسب، عملکرد خوب در دماهای بالا، چسبندگی بالا اشاره کرد. چگالی کم رزین های اپوکسی باعث شده است تا پنج برابر سبک تر از قطعات فلزی مشابه باشند. با استفاده از رزین های اپوکسی می توان از سنگ در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کرد، همچنین در این حالت مقاومت سنگ در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی افزایش می یابد. اگر از رزین های اپوکسی برای سنگ های کانتر آشپزخانه استفاده شود، در صورتی که بر روی آن ها لکه ای ایجاد شود می توان به راحتی آن ها را پاک کرد. اگر قصد دارید از سنگ مرمریت هرسین اصفهان برای محیط آشپزخانه خود استفاده کنید، بهتر سطح سنگ رزین کاری شده باشد تا دوام آن ها در برابر ضربه و یا ایجاد لکه افزایش یابد.

سنگ کانتر آشپزخانه

از دیگر مزایای رزین های اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق الکتریکی
  • تقریبا بدون بو
  • چسبندگی عالی
  • جمع شدگی بسیار کم
  • مقاومت در برابر حرارت و مواد شیمیایی بالا
  • جلوگیری از ورود رطوبت به داخل مصالح ساختمانی

معایب رزین سنگ

  • رزین های اپوکسی مقاومت خاصی در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارند.
  • از رزین سنگ برای کف و دیوار به دلیل رفت و آمد زیاد نمی توان استفاده کرد.
  • از آن جایی که ویسکوزیته رزین های اپوکسی در مقایسه با پلی استر بیشتر است، برای به دست آوررن خواص مکانیکی اغلب به فرآیند پس از پخت (حرارت بالا) نیاز است.
  • رزین های اپوکسی ها از نظر زیبایی روکش های جذابی تولید نمی کنند، بنابراین بهتر است در کاربردهایی استفاده شوند که نیازهای عملکردی آن بیشتر از موارد زیبایی باشد.

انواع رزین سنگ

امروزه در بازار رزین های متفاوتی برای سنگ وجود دارد. قیمت انواع رزین های سنگ بسته به میزان کیفیت مواد اولیه متفاوت است. با توجه به نوع رزین انتخابی، مدت زمان لازم برای خشک شدن کامل آن ها نیز متفاوت است. انواع مختلف رزین های اپوکسی در برابر محیط های اسیدی و بازی، مقاومت متفاوتی دارند. امروزه برای رزین سنگ نمای ساختمان ها از دو نوع رزین اپوکسی و پلی استر استفاده می شود. در صورتی که قصد دارید رزین روی سطوح سنگ را از بین ببرید می توانید از حلالی متناسب با نوع رزین، استفاده کنید. انواع مختلف رزین هایی که در سطوح سنگ استفاده می شوند، باعث ایجاد خاصیت ضد آب در سنگ می شوند.

رزین کاری سنگ

کاربرد رزین سنگ در تولید سنگ نانو

سنگ نانو یک مصالح ساختمانی جدید است که از ترکیب رزین  سنگ و بقایای سنگ های دیگر و سیمان و … تشکیل شده و در صنعت ساختمان به عنوان یک جایگزین مقاوم و زیبا بجای سنگ‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از کاربردهای اصلی رزین سنگ در تهیه سنگ نانو، افزایش استحکام و مقاومت آن است. رزین به عنوان یک افزودنی پایدار و ارتقا دهنده به ویژگی‌های فیزیکی سنگ نانو افزوده می‌شود، که به ساخت مواد سازگار با محیط زیست و با کیفیت بالا کمک می‌کند.

علاوه بر این، رزین در فرآیند تولید سنگ نانو به عنوان یک باند چسبنده و پایه اصلی برای ترکیب مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی به تولید سطح‌های صاف و بدون درز در سنگ نانو کمک می‌کند و به عنوان یک روش اقتصادی و کارآمد برای ایجاد سنگ‌های مصنوعی با خصوصیات مشابه به سنگ‌های طبیعی مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل ویژگی‌های چندگانه رزین، سنگ نانو به عنوان یک جزء اساسی در طراحی داخلی ساختمان یا نمای خارجیو  کفپوش‌ها به کار می‌رود. حال اگر شما قیمت سنگ قبر گرانیت اصفهان یا قیمت سنگ قبر سفید اصفهان را جستجو کرده باشید قطعا نام سنگ قبر نانو اصفهان را دیده اید. سنگ قبر نانو هم از سنگ نانو تولید شده و در حال حاضر بسیار پر مصرف شده است .

 

تفاوت های رزین پلی استر و اپوکسی

یکی از مزایای اصلی رزین های اپوکسی نسبت به رزین های پلی استر، کاهش انقباض آن ها در زمان پخت است. رزین های اپوکسی همچنین می توانند با مواد مختلف فرموله شده و یا با سایر رزین های اپوکسی، ترکیب شوند. زمانی که رزین های اپوکسی همراه با فیبر کربن استفاده می شوند، می توان خواص و فواید آن ها را تا مقدار قابل توجهی افزایش داد. در صورت استفاده از رزین پلی استر برای سطوح سنگ، پس از خشک شدن مقداری از آن بخار می شود از این جهت وزن آن ها نیز کاهش می یابد. رزین های پلی استر را نمی توان به راحتی توسط حلال ها از بین برد.

سخن پایانی

با خواندن این مقاله اطلاعاتی درباره نحوه استفاده رزین سنگ و دلایل استفاده از آن ها، کسب کردید. اگر از مصالح ساختمانی مناسب برای پروژه های ساخت و ساز استفاده نشود در صورت بارش باران های شدید، رطوبت به داخل مصالح نفوذ می کند این امر باعث ایجاد خسارت های جبران ناپذیری به ساختمان ها می شود. بارش باران ممکن است باعث ایجاد شوره، قارچ، پوسته پوسته شدن رنگ سنگ های ساختمانی در گذر زمان شود. در این حالت برای افزایش ماندگاری مصالح ساختمانی، سطوح سنگ را رزین کاری می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.