آیا رنگ سنگ بر دوام آن تاثیر گذار است

آیا رنگ سنگ بر دوام آن تاثیر گذار است ؟

مقدمه

یکی از مصالح مهم و اساسی در امر ساخت و ساز سنگ می‌باشد. همانطور که می‌دانید سنگ‌ها، کوه‌ها و بخش‌ های مختلف سطح زمین غیر از آب‌ها، زمین را تشکیل داده‌اند. سنگ ها از تجمع مواد معدنی و شبه معدنی به وجود می‌آیند. اگر به عبارت ساده و روان‌تر بخواهیم توضیح دهیم، لایه بیرونی و جامد زمین را سنگ می‌گویند. در واقع یکی از اولین و رایج‌ ترین مصالح ساختمانی که انسان‌ها برای ساخت و درست کردن پناهگاه و ابزارها جهت برطرف کردن نیاز خود از آن استفاده می‌کنند، سنگ‌ها می‌باشند. در این محتوا تلاش کردیم تا در مورد سنگ و رنگ آن و اینکه آیا رنگ سنگ بر دوام آن تاثیر گذار است ، سخن به میان آوریم. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در این زمینه کسب نمایید.

تعریف سنگ

به ماده جامدی که از پوسته زمین به دست می‌آید و ترکیبی از یک یا چند کانی به هم پیوسته می‌باشد، سنگ می‌گویند. لایه‌ای که قسمت خارجی زمین است، از سنگ تشکیل شده است. هر قسمتی از کره زمین ایستاده باشیم، زیر پای ما سنگ سخت قرار دارد. سنگ‌ها از یک قسمت بسیار ساده‌ای به نام کانی‌ها تشکیل و ساخته شده‌اند. کانی‌ های موجود در سنگ تراورتن تکاب کرم هم یک نوع ماده جامد، طبیعی، متبلور، همگن با ترکیبات شیمیایی خاص می‌باشد. تا به امروز کانی‌ های بسیار زیادی در اطراف و طبیعت مورد بررسی قرار گرفته‌اند که فقط 24 کانی از آن در پوسته زمین به فراوانی یافت می‌گردد، که با آن کانی‌ های سنگ ساز می‌گویند.

اقسام متعدد سنگ‌ ها

سنگ‌ هایی که در امر ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اصولاً از دو دسته سنگ طبیعی و مصنوعی می‌باشند. در ادامه اشاره مختصری به این دو سنگ خواهیم داشت.

1- سنگ طبیعی

به کلیه سنگ‌ های ساختمانی که از معادن طبیعی سنگ استخراج شده و پس از بهره برداری و تبدیل، آنها را به سنگ‌ هایی جهت استفاده در ساخت و ساز در می‌آورند، سنگ طبیعی می‌گویند. سنگ‌ های طبیعی در دسته‌ های متفاوت و گوناگونی تقسیم بندی شده و نامگذاری می‌شوند. در بسیاری از مواقع به این نوع سنگ‌ها سنگ معدن هم می‌گویند. رایج‌ترین و مورد استفاده‌ ترین سنگ‌ های طبیعی سنگ‌ های گرانیت، کوارتزیت، سنگ تراورتن تکاب، ماسه سنگ و دیگر سنگ‌ های طبیعی هستند.

2- سنگ‌ مصنوعی

به آن دسته از سنگ‌ هایی که پس از استخراج و بهره برداری در کارخانه‌ها، یک سری عملیات بر روی آنها انجام شده باشد، سنگ مصنوعی می‌گویند.

رنگ سنگ‌ های ساختمانی و کاربرد آنها

یکی از موارد مهمی که در استفاده از سنگ‌ها مورد اهمیت می‌باشد، استخراج سنگ‌ها در رنگ‌ های متفاوت است. به دلیل وجود همین عناصر و رنگ سنگ‌ها موجب شده که سنگ‌ها از هم متمایز و متنوع‌تر شوند. در این بخش به چند نمونه از سنگ‌ های رنگی و کاربرد آنها اشاره می‌کنیم.

– تراورتن رنگی

سنگ تراورتن به خصوص تراورتن تکاب کرمی آن دسته از سنگ‌ های رسوبی بوده که از رسوبات چشمه آب گرم به وجود می‌آیند. این نوع سنگ تنوع رنگی بسیار بالایی دارد. این تنوع رنگ به دلیل اختلاف املاحی است که در آب چشمه‌ها به وجود می‌آید‌. سنگ‌ های تراورتن هم دارای انواعی است که هر کدام در نمای داخلی و خارجی ساختمان، کفپوش‌ها و موارد دیگر مطابق رنگشان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تراورتن تکاب کرم

– مرمریت‌ های رنگی

به آن دسته از سنگ‌ های آهکی که در مواد اولیه از کربن، سیلیکات و کلریت به کار رفته باشد، سنگ مرمریت می‌گویند. این مواد اولیه بر روی سنگ اثر مستقیمی خواهد گذاشت. رنگ سفید این نوع سنگ به سنگ هرسین و سنگ مشکی آن هم سنگ مرمریت نجف آباد معروف است که این نوع سنگ هم مانند سنگ‌ های تراورتن تکاب در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان، نمای آشپزخانه و بسیاری از موارد کاربرد دارند.

– سنگ‌ های گرانیت رنگی

سنگ‌ های گرانیت هم از سنگ‌ های آذرین با تنوع رنگ‌ هایی نظیر سیاه، قهوه‌ای، سبز و آبی است. این نوع سنگ را یکی از رایج‌ترین نوع سنگ می‌دانند. این جنس سنگ به دلیل اینکه در برابر رطوبت نفوذناپذیری بالایی دارد و دوام و قابلیت خوبی دارد. در دکوراسیون آشپزخانه، روشویی، سینک و کفپوش‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌ های گرانیت بر خلاف سنگ‌ های تراورتن تکاب کرم از تخلخل بهره مند نمی‌باشد، اما در مناطق سرد به عنوان یک سنگ با دوام مد نظر قرار می‌گیرد.

آیا رنگ سنگ بر دوام آن تاثیر گذار است

– سنگ‌ های آنتیک رنگی

این مدل سنگ از جمع شدن خرده سنگ‌ های تراورتن تکاب با یک ماده چسبنده به وجود می‌آید. به دلیل رنگی بودن این نوع سنگ‌ها، از آن‌ ها بیشتر در نمای داخلی ساختمان به خصوص ورودی منزل، پشت‌تلویزیون، محوطه باغ و ویلاها و دیگر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین به دلیل مقاوم بودن در برابر گرما، در زیبا کردن اطراف شومینه به کار برده می‌شوند.

نقش رنگ سنگ‌ ها بر دوام سنگ

هرگاه سخن از دوام یک سنگ به میان می‌آید، منظور پایداری آنها در برابر عوامل هوازدگی و تهاجم شیمیایی می‌باشد. دوام سنگ‌ ها یکی از عوامل مهم و بسیار تعیین کننده در انتخاب سنگ‌ها است. به عنوان مثال بسیاری از ساختمان‌ های گران قیمت از سنگ‌ های با دوام استفاده نکردند و همین امر موجب ضرر آنها شده است. عواملی که بر دوام سنگ بسیار تاثیرگذار می‌باشد ساخت، بافت و ترکیب کانی‌ها است. رنگ سنگ‌ ها تاثیر آنچنانی در مقاومت و دوام سنگ‌ها نخواهد داشت. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر دوام سنگ، شرایط آب و هوایی می‌باشد. در شرایط آب و هوای گرم و مرطوب هوازدگی شیمیایی و در هوای سرد و خشک هوازدگی فیزیکی تاثیرگذار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.