استاندارد سنگ اسلب

الزامات و استانداردهای سنگ های ساختمانی

مقدمه

استانداردهای سنگ ساختمانی، نامگذاری سنگ و میزان کیفیت سنگ های ساختمانی را مشخص می کند. انواع سنگ های ساختمانی بسته به استانداردی که برای آن ها تعریف شده است، قابلیت صادر شدن به کشورهای دیگر را دارند. عدم شناخت در رابطه با الزامات و استاندارد سنگ اسلب باعث می شود تا خریداران سنگ های ساختمانی نتوانند بهترین نوع سنگ را متناسب با نوع پروژه خود خریداری کنند. استانداردهای سنگ های ساختمانی نوع ویژگی فیزیکی و شیمیایی سنگ های ساختمانی را مشخص می کند. این نوع استانداردها به تولید کنندگان کمک می کند تا مطابق با سطح استاندارد میزان مقاومت سنگ، جذب آب، خصوصیات مکانیکی، سختی و سایر موارد دیگر را در محصولات خود مشخص کنند. با آنالیز سنگ های ساختمانی مطابق با استانداردی که برای آن ها تعریف شده است، می توان مشخص کرد که سنگ برای استفاده در داخل ساختمان ها مناسب است یا این که از آن ها باید به عنوان سنگ های تیشه ای، کوبیک و یا لاشه سنگ باید استفاده کرد. در زمان مراجعه به فروشگاه سنگ اصفهان برای خریداری انواع سنگ های ساختمانی، حتما به استانداردها و مشخصات فنی سنگ های ساختمانی دقت کنید. در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با استاندارد سنگ اسلب و سایر سنگ های ساختمانی دیگر توضیح دهیم.

استاندارد سنگ اسلب

هر کدام از سنگ های ساختمانی ممکن است در ابعاد و سایزهای متفاوتی به فروش برسند، در این میان سنگ ها اسلب به دلیل سطح یکپارچه ای که دارند در ابعاد استانداردی به فروش می رسند. به طور کلی می تواند گفت استاندارد سنگ اسلب که برای ابعاد و سایز سنگ های اسلب تعریف شده است، مقدار 120*220 می باشد.. هر یک از سنگ های اسلب ممکن است در ضخامت های متفاوتی از جمله 2، 3 و 4 سانت در بازار وجود داشته باشند. در زمان خرید انواع سنگ های اسلب از جمله سنگ تراورتن حاجی آباد، سنگ اسلب مرمر، مرمریت، تکاب و سایر سنگ های دیگر به میزان ابعاد آن مطابق با سطح استاندارد دقت کنید.

استاندارد سنگ اسلب مرمریت

الزامات و استانداردهای سنگ های ساختمانی

استانداردهای ملی سنگ ساختمانی

13231 تعیین انرژی گسیختگی
5694 سنگ های ساختمانی گرانیت
5695 سنگ های ساختمانی آهک
5696 سنگ های ساختمانی مرمریت
13247 سنگ های ساختمانی تراورتن
14213 سنگ های ساختمانی کوارتز
13230 میزان مقاومت سنگ در برابر تبلور نمک
14217 ضریب کشسانی سنگ های ساختمانی
14214 میزان مقاومت سنگ در برابر هوازدگی
16015 تعیین سرعت انتشار صوت
16016 ضریب انبساط گرمایی خطی

استانداردهای جهانی سنگ ساختمانی

استاندارد BS EN 12057 برای سنگ تایل
استاندارد BS EN 12048 برای سنگ اسلب
استاندارد BS EN 7716 برای سنگ نما
استاندارد BS EN 1341 برای سنگ فرش پیاده رو
استاندارد BS EN 1343 برای سنگ جدول
استاندارد BS EN 1469 عملیات های انجام شده روی سنگ

استانداردهای تست سنگ های ساختمانی

ASTM C97 روش تست استاندارد برای جذب و وزن مخصوص سنگ
ASTM C99 روش تست استاندارد برای کشش سنگ
ASTM C120 روش تست استاندارد تست خمش تخته سنگ (الاستیسیته)
ASTM C121 روش تست استاندارد برای جذب آب سنگ
ASTM C170 روش تست استاندارد برای مقاومت فشاری سنگ
ASTM C217 روش تست استاندارد برای مقاومت تخته سنگ
ASTM C241 روش تست استاندارد برای مقاومت سایشی سنگ در برابر رفت و آمد
ASTM C880 روش تست استاندارد برای مقاومت خمشی سنگ

 مشخصات فنی سنگ های ساختمانی

تمامی سنگ های ساختمانی نمی توانند همه استانداردها و الزامات لازم را داشته باشند. استانداردهای سنگ های ساختمانی در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. استانداردهای 17019 و استاندارد 16935 یکی از مهمترین الزاماتی می باشد که سنگ های ساختمانی طبیعی و مصنوعی برای گرفتن تاییدیه استاندارد، باید داشته باشند. استاندارد 17019 مشخص می کند که کدام یک از سنگ های ساختمانی مناسب برای استفاده در نماهای داخلی ساختمان و کدام یک برای نماهای خارجی ساختمان مناسب هستند. استاندارد 16935 به شما عزیزان کمک می کند تا بتوانید به شکل کاملا اصولی سنگ های ساختمانی را نصب کنید، این نوع استاندارد در رابطه با الزامات لازم برای نصب سنگ های نمای ساختمان توضیح داده است. هر یک از سنگ های ساختمانی بسته به ویژگی که دارند از استانداردهای متفاوتی برای آن ها استفاده می شود، برای مثال استاندارد 5696 ویژگی سنگ های مرمریت را مشخص می کند.

استاندارد سنگ اسلب

سایر الزامات و استانداردهای سنگ ساختمانی شامل موارد:

  • جذب آب

استاندارد 5699 میزان مقاومت سنگ در برابر جذب آب را مشخص می کند. هرچقدر میزان مقاومت سنگ در برابر نفوذ آب بیشتر باشد، از آن ها می توان بدون نگرانی در مناطقی در معرض رطوبت استفاده کرد.

  • استحکام

میزان استحکام سنگ های ساختمانی به خصوص در زمانی که از آن ها در سازه های بزرگ استفاده می شود، بسیار مهم می باشد. مقاومت فشاری سنگ های ساختمانی معمولاً در محدوده 60 تا 200 نیوتن بر میلی متر مربع است.

  • جرم مخصوص

میزان جرم مخصوص و وزنی که در استانداردهای سنگ ساختمانی تعریف شده است، موارد استفاده از سنگ های ساختمانی را مشخص می کند. هر چقدر جرم مخصوص سنگ های ساختمانی بیشتر باشد از آن ها می توان برای ساخت سدها، دیوارها، اسکله ها و بنادرها استفاده کرد. جرم مخصوص سنگ های ساختمانی استاندارد بین 2.4 تا 2.8 می باشد.

  • مقاومت خمش

استاندارد 8229 میزان مقاومت سنگ در برابر خمش را مشخص می کند.

  • مقاومت سایش

استاندارد 5700 میزان مقاومت سایش سنگ در برابر رفت و آمد را مشخص می کند.

  • مشخصات هندسی

استاندارد 14872 مشخصات هندسی سنگ های ساختمانی را مشخص می کند.

  • مقاومت در برابر نیروی باد

سنگ های ساختمانی باید بتوانند در برابر نیروهای طبیعی از جمله وزش باد، مقاومت کنند.

  • ابعاد سنگ

استاندارد 13247 میزان ابعاد و ضخامت سنگ را مشخص می کند، این استاندارد اغلب برای سنگ های تراروتن کاربرد دارد.

  • مقاومت سنگ در برابر یخ زدگی

استاندارد 14959 میزان مقاومت سنگ در برابر یخ زدگی و عدم تغییر شکل در دماهای پایین را مشخص می کند.

  • سختی

هر یک از سنگ های ساختمانی بسته به استانداردی که برای آن ها تعریف شده است، دارای میزان سختی متفاوتی هستند، منظور از سختی میزان دوام سنگ در برابر نیروهای سایشی است.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با استاندارد سنگ اسلب و مشخصات فنی بهترین نوع سنگ های ساختمانی توضیح دهیم. با استفاده از الزمات و استانداردهای سنگ های ساختمانی می توان خصوصیات سنگ، ویژگی فیزیکی و شیمیایی، میزان سختی و نوع عملکرد سنگ و سایر موارد دیگر را تشخیص داد. در صورتی که از سنگ های ساختمانی بدون توجه به میزان کیفیت و استانداردی که برای آن ها مشخص شده است در پروژه های ساختمانی استفاده کنید، ممکن سطح سنگ در بازه زمانی بسیار کوتاهی نیاز به ترمیم و بازسازی داشته باشد. هر یک از سنگ های ساختمانی میزان مقاومت آن ها در برابر ضربه و خمش طبق استانداردهای بین المللی سنگ های ساختمانی، متفاوت می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.