نحوه پرداخت سنگ

روش های پرداخت سنگ ساختمانی و کاربردهای آن

مقدمه

امروزه انواع سنگ های ساختمانی به عنوان یکی از مصالح پر مصرف در قسمت های مختلف ساختمان ها، استفاده می شود. برای این که سنگ های ساختمانی قابل استفاده در فضای داخلی و خارجی ساختمان ها باشند، باید بر روی آن ها عملیاتی از جمله پرداخت سنگ انجام شود. پرداخت سنگ یکی از عملیات مهمی است که انواع سنگ های ساختمانی قبل از ورود به بازار باید طی کنند. هر یک از مراحل پرداخت سنگ می تواند زیبایی خیره کننده ای به سنگ اضافه کند. در کارخانه های تولید کننده سنگ های ساختمانی بسته به منطقه ای از ساختمان که از سنگ استفاده می شود، انواع روش های فینیشینگ سنگ انجام می شود. ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با فینیشینگ سنگ و نحوه پرداخت سنگ به طور کامل توضیح دهیم، لطفا تا  انتهای مقاله همراه ما باشید.

فینیشینگ سنگ

به نوع فرآوری سنگ های ساختمانی، فینیشینگ سنگ نیز گفته می شود. در واقع فینیشینگ سنگ به مراحلی گفته می شود که بر روی سنگ های ساختمانی اعمال می شود تا آن ها قابل استفاده برای دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها باشند. بسته به نوع مشخصات سنگ و ترکیباتی که در آن ها به کار رفته است، نحوه پرداخت سنگ نیز متفاوت می باشد. برخی از سنگ ها دارای مقاومت و استحکام بسیار پایینی می باشند، از این جهت نمی توان بر روی آن ها همه مراحل پرداخت سنگ را اعمال کرد. فینیشینگ سنگ بر روی کلیه ی سنگ های گرانیت، مرمر، مرمریت، تراورتن، کریستال یا چینی و سایر سنگ های ساختمانی دیگر قابل اعمال می باشد.

فینیشینگ سنگ

نحوه پرداخت سنگ

پس از استخراج سنگ های ساختمانی از معادن، آن ها به کارخانه های تولید کننده سنگ های ساختمانی فرستاده می شوند تا عملیاتی بر روی آن ها انجام شود. یکی از مهمترین مراحلی که هر یک از سنگ های ساختمانی باید قبل از در دسترس قرار گرفتن مشتریان باید طی کنند، پرداخت سنگ می باشد. بسته به فضایی که از سنگ های ساختمانی برای پروژه های ساختمانی استفاده می شوند، از روش پرداخت سنگ متفاوتی استفاده می شود.

انواع پرداخت سنگ

پرداخت سنگ به عنوان یکی از مهمترین مراحل تولید و فرآوری سنگ، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. نحوه پرداخت سنگ باعث می شود تا سطح سنگ های ساختمانی برای استفاده در قسمت های مختلف ساختمان، مناسب باشد. هر چقدر پرداخت سنگ به شکل اصولی تری بر روی سنگ های ساختمانی اعمال شود، زیبایی و جلای سنگ نیز بیشتر خواهد شد. پرداخت های سنگ به شکل مکانیکی، شیمیایی و ضربه ای انجام می شود. انواع روش های پرداخت سنگ های ساختمانی شامل:

  • پرداخت سنگ به روش سابیده و صیقلی

در این نوع روش، سنگ های ساختمانی تحت تاثیر عملیاتی که بر روی آن ها انجام می شود، سطح سنگ بسیار براق و آینه ای می شود. اکثر سنگ های ساختمانی که در راه پله ساختمان ها استفاده می شوند، این نوع عملیات باید بر روی سنگ اعمال شود. سنگ های ساختمانی تزئینی باید برای جلاپذیری بیشتر حتما این مرحله را طی کنند. به دلیل استحکام پایینی که این نوع سنگ ها دارند، از آن ها نمی توانید در مناطقی که امکان لغزندگی وجود دارد، از آن ها استفاده کنید.

پرداخت سنگ به روش سابیده

  • پرداخت سنگ به روش مات

همان طور که از اسم این روش مشخص است، سنگ های ساختمانی در ابتدا ساب زده می شوند ولی به هیچ عنوان از ماده ای برای براق کردن سطح سنگ استفاده نمی شود. سطح روی این نوع سنگ ها قابلیت انعکاس نور را از خود ندارند.

  • پرداخت سنگ به روش چرم

در این نوع روش پرداخت، سنگ توسط ابزارها و دستگاه های مخصوص، منافذی روی سطح آن ها اعمال می شود تا ظاهر چرم در سطح سنگ ایجاد شود. سنگ تراورتن تکاب کرم، یک نمونه از بهترین سنگ های ساختمانی تراورتن می باشد که این نوع روش پرداخت سنگ بر روی آن ها اعمال می شود.

  • پرداخت سنگ به روش فیلم کردن

اکثر سنگ های گرانیت قبل از ورود به بازار باید روش پرداخت فیلم کردن بر روی آن ها اعمال شود. در این نوع روش پرداخت، سطح سنگ کمی از بین می رود تا سطح آن ها در برابر لغزندگی مقاوم باشد. سنگ های ساختمانی با طی کردن این عملیات دارای استحکام بسیار بالایی می باشند، از این جهت از آن ها می توان در کف ساختمان، سرویس های بهداشتی، حمام و حتی در آشپزخانه قابل استفاده می باشند.

  • پرداخت سنگ به روش خطی

در این روش بر روی سطح سنگ شیارهای خطی بسیار ظریفی ایجاد می شود. سطح سنگ های ساختمانی با طی کردن این عملیات در برابر لغزندگی بسیار مقاوم می باشند.

  • پرداخت سنگ به روش هوندکردن

سطح سنگ های ساختمانی با طی کردن این عملیات کاملا صاف و یکدست می شود، بدون این که شیارهایی در سطح سنگ ایجاد شود که قابل دید باشد. سنگ هایی که این نوع عملیات بر روی آن ها اعمال می شود، اغلب برای موارد تزئینی استفاده می شوند.

  • پرداخت سنگ به روش کات همر

برش هایی که بر روی سطح سنگ در طی این عملیات انجام می شود، کاملا یکدست و در فاصله های منظم از یکدیگر اعمال می شود. در این روش می توان زاویه های مختلفی را با استفاده از دستگاه های کات بر روی سطح سنگ ایجاد کرد.

پرداخت سنگ به روش کات همر

  • پرداخت سنگ به روش سندبلاست

در روش سندبلاست بر روی سطح سنگ شیارهای ناهمانگی ایجاد می شود. کلیه ی لبه های سطح سنگ پس از طی کردن این عملیات کاملا صاف و یکدست می شود. انواع سنگ های اسلب باید این عملیات را طی کنند. در صورتی که قصد دارید از سنگ های اسلب برای پروژه های ساخت و ساز خود استفاده کنید، می توانید آن ها را از مراکز معتبر پخش عمده سنگ های ساختمانی خریداری کنید. جهت اطلاع از قیمت سنگ اسلب در اصفهان، با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

  • پرداخت سنگ به روش اسکرچ

شیارهایی که بر روی سطح سنگ ایجاد می شود، بسیار ظریف و کم عمق می باشد. خطوط باید به صورت موازی و در یک راستا قرار بگیرند. سنگ های ساختمانی که روش اسکرچ بر روی آن ها اعمال می شود، قابل استفاده برای استفاده در نمای خارجی ساختمان ها می باشند.

  • پرداخت سنگ به روش بوش همر کردن سنگ

سطح سنگ ها در این روش، روشن تر و کاملا مات می شود. در این روش سنگ ها به وسیله دستگاه بوش همر، به صورت ضربه ای خطوطی را در سطح سنگ ایجاد می کنند. سنگ های ساختمانی در طی این فرآیند سطحی کاملا زبر پیدا خواهند کرد، از این جهت استفاده از آن ها در کف ساختمان ها یک انتخاب عالی می باشد.

جمع بندی نهایی

انواع روش های پرداخت سنگ به وسیله ابزارهای و دستگاه های مخصوص انجام می شود. این نوع عملیات می تواند عملکرد سنگ را بهبود بخشیده و میزان دوام و استحکام آن ها را نیز تا حد زیادی افزایش دهد. بسته به نوع بافت سنگ و همچنین میزان استحکام آن، نحوه پرداخت سنگ ساختمانی یا فینیشینگ سنگ نیز متفاوت می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.