سنگ گرانیت و ویژگی های خاص آن

سنگ گرانیت و ویژگی های خاص آن

مقدمه

گرانیت به دلیل دوام بالا و خواص بسیار زیادی که دارند، به عنوان سنگ بعدی (ماده سنگ طبیعی که به صورت اسلب بریده می شود) استفاده می شوند. درجه گرانیت توسط کوارتز، میکا و سایر مواد معدنی دیگر، کیفیت، نحوه برش سنگ تعیین می شوند. گرانیت های کم عیار به عنوان سنگ های گرانیت تجاری درجه دو، در بازار شناخته شده هستند. بر اساس میزان درجه، رنگ و نوع بافت سنگ از آن ها در پروژه های ساخت و ساز استفاده می کنند. سنگ های گرانیتی را می توان توسط دستگاه های برقی مخصوص، به قطعات بسیار نازکی برش داد و در فضای داخلی ساختمان ها از آن ها استفاده کرد. در ادامه مقاله درباره کاربرد سنگ گرانیت و مشخصات آن ها توضیح داده شده است، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ویژگی های سنگ گرانیت

سنگ های گرانیت یک نوع سنگ طبیعی است که از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار است. سطح روی این نوع سنگ پر از دانه های ریز و درشت کریستال است. مهمترین مواد معدنی که در سنگ های گرانیت وجود دارد، ماده ی کوارتز است. آن ها معمولا به رنگ های سفید، صورتی و یا خاکستری روشن در بازار موجود هستند. سنگ های گرانیت در مقایسه با سنگ های مرمر، در برابر اسیدهای موجود در لیمو و سرکه و محصولات پاک کننده بسیار مقاوم  هستند. سطح روی این نوع سنگ بسیار مقاوم است به طوری که نمی توان به راحتی بر روی آن ها خراش ایجاد کرد. گرانیت می تواند حرارت را تا 1200 درجه فارنهایت تحمل کند. برای افزایش طول عمر سنگ های گرانیت بهتر است سطح روی سنگ را آب بندی کنید. اگر قصد استفاده از انواع سنگ های ساختمانی را برای طراحی دکوراسیون فضای داخلی ساختمان خود دارید، می توانید به فروشگاه سنگ اصفهان مراجعه کنید.

سنگ گرانیت

کاربرد سنگ گرانیت

گرانیت به عنوان یکی از سخت ترین مواد در جهان شناخته شده هستند. این نوع سنگ در اثر گرما و فشار شدید در اعماق زمین تشکیل می شوند.

1-استفاده در بناهای تاریخی: اگر به بناهای تاریخی دقت کنید، از سنگ های قبرها گرفته تا معابد اغلب در ساخت آن ها از سنگ گرانیت استفاده شده است. گرانیت از زمان مصریان در مصارف داخلی و خارجی به عنوان مصالح ساختمانی و معماری استفاده شده است. قبل از وجود ابزارهای برقی، حکاکی بر روی سنگ های گرانیت امری بسیار دشوار بوده است. به همین دلیل از آن ها اغلب در پروژه های مهم استفاده می شد.

2-استفاده به عنوان کفپوش: گرانیت یک سنگ طبیعی خیره کننده است که اغلب در کنار سنگ مرمر در کف ساختمان ها استفاده می شود. در حالی که اغلب سنگ های مرمر دارای رگه های بسیار قابل توجهی است، گرانیت از الگوی بسیار ظریف تری تشکیل شده است. از طرف دیگر از سنگ های گرانیتی می توان به عنوان سنگ فرش در فضاهای باز نیز استفاده کرد. آن ها در برابر تغییرات آب و هوا بسیار مقاوم هستند. سنگ فرش های گرانیتی در طیف گسترده ای از رنگ ها، از قرمز تا سبز، و همچنین خاکستری و مشکی در بازار موجود هستند.

کفپوش سنگ گرانیت

3-بلوک های ساختمانی: سطح روی سنگ گرانیت تراش خورده، بسیار متفاوت از سطح سنگ دارای روکش براق است. از گرانیت تراش خورده به عنوان بلوک های ساختمانی و یا روکش ساختمان ها در پروژه های ساختمانی استفاده می شوند.

4-استفاده به عنوان موزاییک: از آن جایی که سنگ های گرانیت در رنگ بندی زیادی موجود هستند، از آن ها می توان به عنوان طرح موزاییک و یا کاشی استفاده کرد.

5-قابل استفاده به عنوان کاشی حمام: فن آوری های جدید به ما این امکان را می دهند تا سنگ های گرانیت را به کاشی های بسیار نازک برش دهیم، بنابراین استفاده از آن ها به عنوان کاشی در حمام یک انتخاب بسیار عالی است. سطح روی سنگ گرانیت بسیار مقاوم در برابر لکه و ضربه است، از این جهت اگر مدت زمان طولانی در تماس مستقیم با رطوبت قرار بگیرد آسیب چندانی نمی بیند.

6– قابل استفاده برای کانتر آشپزخانه: از آن جا که سنگ های گرانیت ضد آب، مقاوم در برابر لکه، مقاوم در برابر حرارت، تمیز کردن آن آسان است؛ از آن ها می توانید در کانتر آشپزخانه استفاده کنید. در صورت ایجاد لکه بر روی سطح سنگ، می توانید به راحتی توسط محلول های شوینده موجود در بازار سطح سنگ گرانیت را تمیز کنید. از سنگ تراورتن تکاب نیز به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر ضربه دارند، می توان به عنوان کانتر آشپزخانه نیز استفاده کرد.

سنگ گرانیت برای کانتر آشپزخانه

7-سنگ تزئینی: این نوع سنگ به عنوان یک سنگ قیمتی ارزشمند نیز شناخته شده هستند. از سنگ های گرانیت علاوه بر این که در پروژه ساختمانی استفاده می شود، می توان در ساخت بسیاری از جواهرات نیز استفاده کرد.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم؛ گرانیت به عنوان یک سنگ کاربردی و مقاوم در تغییرات شرایط آب و هوایی، در بسیاری  از فضاهای داخل و خارج ساختمان استفاده می شوند. از سنگ های گرانیت در زمینه های روکش کاری، کف سازی، مجسمه سازی، سنگ قبر، سنگ فرش و سایر موارد دیگر استفاده می شوند. گرانیت همچنین می تواند به عنوان سنگ شکسته یا سنگدانه نیز در پروژه های ساختمانی و ساخت و سازهای جاده ای استفاده شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.